De zaken bij H&M lopen misschien niet helemaal gesmeerd, bij de jongste telg van de familie – Arket – is dat wel het geval – aldus de Zweedse modeketen.
Het zijn vooral de nieuwste winkelconcepten, zoals Arket, die tegenwicht moeten bieden tegen de margedruk bij de klassieke H&M-vestigingen.
Na Londen, Kopenhagen, Brussel, München en Berlijn opende vrijdag het eerste filiaal in Amsterdam. Wie het oude Scheltema-pand van aan het Koningsplein betreedt, wordt verwelkomd door een grotendeels lege ruimte, grijs, een terrazzo stenen vloer en een lay-out waar je spontaan OCD van krijgt. Alle kleding op de grijze tafels ligt strak opgevouwen en de rekken zijn ingedeeld op kleur.
Verwacht van Arket – Zweeds voor vel papier – dus ook geen ‘fast fashion’ en bomvolle rekken. Arket noemt zichzelf een ‘moderne markt’: niet alleen in de mix van kleding en spullen voor je huis (overigens niets nieuws in retailland), maar al shoppend door de winkel moet je het gevoel van een markt krijgen.
Winkelen moet weer leuk worden volgens de Zweedse gigant, zeker met de moordende concurrentie via internet. In de rekken goed gemaakte, duurzame producten die zo zijn vervaardigd dat ze ‘lange tijd gebruikt en geliefd kunnen worden’.
ARKET is tot nu toe het meest premium merk van H&M en moet een brug slaan tussen high-end en high-street.
We brachten een bezoek aan het eerste filiaal van ARKET in Nederland, dit greep onze aandacht:
Stap de winkel binnen en het eerste wat je opvalt zijn de lege ruimtes. Er liggen geen bergen kleding op tafels, er is geen overdaad aan kledingrekken of een leger aan paspoppen die de nieuwste collectie showen.
Zelfs sommige planken zijn leeg. Het ontwerp draait dan ook helemaal om details: de producten krijgen de aandacht. Zo vind je op de tafels kleine stapeltjes en hangt alles in de rekken op kleur. Hierdoor krijgt de high-street winkel ineens een veel luxere uitstraling.
Arket wil vooral niet fast-fashion zijn. In de winkels en online vind je een beperkt assortiment met tijdloze, kwalitatieve items. Maar in tegenstelling tot andere Scandinavische merken en zusje COS - dat op steenworp afstand zit van de Arket-winkel in Amsterdam - zonder de bekende vierkante vormen.
Mocht je van de glittertops en t-shirts met slogan zijn, dan is dit niet de winkel voor jou.
Opvallend: het eerste waar je tegenaan loopt in de winkel zijn truien, jassen en jeans voor mannen. Bij Arket wordt de man niet verbannen naar een afdeling op de bovenste etage, er is meer dan genoeg keuze op de begane grond en de eerste verdieping.
Op de begane grond vind je overigens ook de homeware afdeling...
Net als voorin de winkel een kleine food counter. Het café is gebaseerd op de traditie van het New Nordic Food Manifesto: simpel met regionale, kwalitatieve, seizoensproducten.
Op de eerste verdieping naast de mannenafdeling is ook de kinderafdeling. Naast de minimalistische ontwerpen van Arket, vind je hier ook speelgoed en andere items van andere merken, zoals Goki en Steiff.
...hier vinden we ook één van de meest charmante eigenschappen van Arket. De kinderkleding bevat een label met de tekst 'Please hand down when outgrown' en vijf lege regels met naam en jaar, als eerbetoon aan het doorgeven van kleding aan broertjes, zusjes, neefjes of nichtjes.
Op de bovenste twee etages vind je de vrouwencollectie: minimalistische ontwerpen in katoen, zijde, kasjmier, wol en polyester gemaakt van gerecyclede plastic flessen.
Met Arket wil H&M de dertiger aanspreken die bewust leeft en een hekel heeft gekregen aan drukke winkelstraten en goedkope kleding die maar één seizoen meegaat. Arket heeft een kerncollectie die ieder seizoen wordt geüpdatet met nieuwe ontwerpen, kleuren en materialen.
Ieder kledingstuk heeft zijn eigen, unieke negencijferige code die staat voor de afdeling, categorie, het product en het materiaal. Op deze manier kun je makkelijk online kijken of jouw favoriete trui van afgelopen seizoen te koop is in een nieuwe kleur of stof. Of om te kijken of hij weer is aangevuld.
De prijzen variëren van een paar euro tot een enkele honderden euro's. Een paar sokken kost je 5 euro, de duurste parka voor mannen 350 euro. Voor een katoenen damesoverhemd ben je ongeveer 50 euro kwijt, het perfecte basic mannenshirt kost 15 euro.
Arket is daarmee goedkoper dan de bekende luxemerken, maar duurder dan zijn zusters H&M, Cos en &Other Stories.
Deze handgemaakte badborstel van de Zweedse Iris Hantverk kost 25 euro.
Omdat de winkel ‘het beste van het beste’ wil aanbieden, liggen er op alle afdelingen ook items van andere merken. Denk aan sneakers van Nike en schoenen van Converse…
Mocht je het jammer vinden dat Arket geen aanbiedingen heeft, dan kun je binnenkort terecht bij weer een nieuw concept van H&M Group. De Zweden stappen in het discount-segment met Afound: een winkel die sale-items van andere merken en de eigen merken H&M, Cos, Weekday, Cheap Monday, Arket, Monki en &Other Stories gaat verkopen.
Mocht je toch niet warm lopen voor Arket, dan vind je binnen een straal van 550 meter van de Amsterdamse winkel een Cos, &Other Stories, Weekday, Monki, twee H&M's en vast ook wel een reseller van Cheap Monday. Genoeg om H&M uit het slop te trekken naast deze nieuwe winkel?